Hekan asukkaat pääosin tyytyväisiä koteihinsa – kokonaistyytyväisyys kuitenkin laski
Selvitimme asukkaidemme tyytyväisyyttä Hekaan syyskuussa 2024 toteutetulla kyselyllä. Kysely lähetettiin 20 000 Hekan asukkaalle. Kyselyn tuloksia käytetään asumispalveluiden kehittämiseen.
Kyselyn perusteella asukkaat ovat tyytyväisiä erityisesti omaan asuntoon liittyviin asioihin. Tyytyväisyys asunnon sijaintiin sai arvosanan 4,06 asteikolla 1-5 (1=huono, 5=erinomainen), asunnon koko 3,92 ja yleiskunto 3,34.
Lisäksi kiinteistöhoitajien ja siivoojien ammattitaitoon oltiin pääosin tyytyväisiä, vaikka arvosanat laskivat edellisvuodesta. Kiinteistöhoitajien ammattitaito sai arvosanan 3,39 (2023: 3,71) ja siivoojien 3,32 (2023: 3,63).
Kokonaistyytyväisyys Hekaan vuokranantajana laski kaikilla kyselyn osa-alueilla.
Tyytymättömyys kasvoi erityisesti isännöintiin sekä kiinteistöhuoltoon ja korjauksiin. Isännöinti sai arvosanan 2,89 (2023: 3,33). Kiinteistöhuolto ja korjaukset saivat arvosanan 3,13 (2023: 3,42).
Myös tyytyväisyys asiointiin Hekan kanssa laski: asukkaat ovat aiempaa tyytymättömämpiä omaa asuintaloa koskevaan viestintään (3,05) ja Hekan verkkosivuihin (3,17). Lisäksi puhelinpalvelun aukioloaikoihin (2,73) oltiin tyytymättömiä.
Suositteluhalukkuutta mittaava NPS-arvo oli -12, mikä on edellisiä vuosia heikompi (2023: -1).
”Hekalla on nyt ensimmäinen vuosi takana uuden organisaatiomallin mukaista toimintaa aluetoimistojen lakkauttamisen jälkeen. Olemme vuoden aikana hioneet käytäntöjämme ja kehitämme toimintaamme edelleen vastaamaan asukkaiden tarpeita. Hekan organisaation toimintaa koskeneet suuret muutokset ja vuokrankorotukset heijastuvat varmasti tämän vuoden tuloksiin”, kertoo asiakkuusjohtaja Päivi Jokinen.
Yli 5000 asukasta vastasi kyselyyn
Vuosittaiseen asukaskyselyymme vastasi 5402 asukastamme syyskuussa 2024. Kysely toimitettiin satunnaispoiminnalla 20 000 asukkaalle verkkokyselynä. Kyselyyn vastasi huomattavasti enemmän asukkaita kuin viime vuonna, jolloin kyselyyn vastasi 3500 asukasta. Tämän vuoden kyselyn vastausprosentti oli 27.
Kyselyn toteutti sekä vastausten tilastoinnin ja raportoinnin teki puolueeton tutkimustoimisto Roidu Oy.
Tänä vuonna asukaskyselyä uudistettiin aiempaa laajemmaksi. Kyselytutkimuksella selvitettiin Hekan asukkaiden tyytyväisyyttä asiointiin, isännöintiin, kiinteistönhoitoon ja korjauksiin, siisteyteen, ympäristöasioihin, asuntoon ja asuintaloon sekä asukastoimikuntaan.
Käytämme kyselyn tuloksia asumispalvelujen kehittämiseen.