Asiointi ja asiakaspalvelu
Voit hoitaa asumisen aikaista asiointia asukassivuillamme. Tavoitat asiakaspalvelumme myös puhelimitse, ja voit asioida asiakaspalvelupisteessämme.
Tällä sivulla
- Asioi asukassivuilla
- Vikailmoitukset ja päivystys
- Ota yhteyttä asiakaspalveluumme
- Asioi asiakaspalvelupisteessämme
- Toisen puolesta asiointi valtakirjalla
Asioi kätevästi asukassivuilla
Voit asioida asukassivuillamme, silloin kun se sinulle parhaiten sopii. Asukassivuilla voit muun muassa tarkistaa vuokranmaksusi tiedot ja tilanteen, ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme, jättää vikailmoituksen, hoitaa autopaikka- ja saunavuorovarauksia ja asioida asukas- tai sopimusmuutoksiin liittyvissä tilanteissa.
Ohjeita asukassivujen käyttöön
Palvelu on tarkoitettu Hekan nykyisille asukkaille. Rekisteröidy palveluun sähköpostiosoitteellasi ja tunnistaudu vahvasti. Tämän jälkeen voit kirjautua sisään sähköpostiosoitteellasi, joka on käyttäjätunnuksesi, ja salasanallasi.
Asukassivuilla voit hoitaa valtaosan asioinnistasi. Asiointiisi Hekan kanssa vaikuttaa aina, oletko vuokrasopimuksen osapuoli vai muu asukas. Asukassivuilla voi:
- Jättää Hekalle vikailmoituksen ja seurata sen käsittelyn etenemistä.
- Olla yhteydessä asiakaspalveluumme sekä jättää viestejä vuokranmaksuun tai vuokralaisdemokratiaan liittyvissä asioissa.
- Tarkastella ja päivittää yhteystietoja ja pankkitilinumeron.
- Tarkastella omia autopaikka- ja saunavuorovarauksia, jättää uuden varauspyynnön ja perua nykyisen varauksen.
- Tutustua oman kohteen tietoihin ja pelastussuunnitelmaan.
- Lukea Hekan asukastiedotteita.
- Jättää meille palvelupyyntöjä erilaisissa asukas- ja sopimusmuutostilanteissa, kuten ilmoittaa häiritsevästä asumisesta tai tupakoinnista, hakea lupaa omatoimiremonttiin, ilmoittaa vuokraoikeudensiirrosta tai tilata asunnontarkastuksen.
- Tarkastella vuokrasopimuksen tietoja.
- Katsoa vuokran ja muiden maksujen tiedot ja tilanteen.
- Tehdä muutoksia asunnon asukastietoihin.
- Irtisanoa asunnon vuokrasopimuksen.
- Tarkastella lainassa olevia avaimia.
- Tarkastella asunnon vedenkulutusta, jos se laskutetaan erikseen ja sitä mitataan Verto-vesimittarilla.
- Siirtyä tutustumaan muilla verkkosivuilla oleviin asumisen palveluihin kuten HSY:n jäteoppaaseen.
Jos et ole jo asunnonhakuvaiheessa rekisteröitynyt Vuokra-asunnon haun palveluun, toimi näin:
- Valitse Luo tunnus. Sinut ohjataan syöttämään sähköpostiosoitteesi, johon saat linkin sähköpostin vahvistamista ja tunnuksen luonnin jatkamista varten. Vahvistuslinkki on voimassa 24 tuntia.
- Avaa sähköpostiisi saapunut linkki. Valitse pankkitunnuksilla tunnistautuminen, mikä ohjaa sinut Telian tunnistautumispalveluun. Noudata tunnistautumispalvelun ohjeita.
- Tunnistautumisen jälkeen sinut ohjataan valitsemaan salasana, jonka tarvitset jatkossa kirjautuessasi asukassivuille.
- Nyt voit siirtyä käyttämään asukassivuja!
Jos olet rekisteröitynyt aiemmin toiselle vuokranantajalle tai asunnon hakuvaiheessa, toimi näin:
- Voit käyttää samaa käyttäjätunnusta ja salasanaa, joilla olet rekisteröitynyt. Ensimmäisen kirjautumisen yhteydessä tunnistaudu Hekan asukassivuille. Sinut ohjataan tunnistautumaan vahvasti verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella ja vaihtamaan salasanan. Seuraa palvelun ohjeita.
- Kirjaudu sisään luomallasi tunnuksella ja salasanalla.
Jos sinulla ei ole verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta, voit käydä tunnistautumassa asiakaspalvelupisteessä.
- Varaa ensin asiakaspalvelusta aika tunnistautumista varten. Tarvitset tunnistautumiseen voimassa olevan passin tai henkilökortin.
- Kun olet käynyt tunnistautumassa, voit rekisteröityä palvelun käyttäjäksi. Valitse Luo tunnus. Sinut ohjataan syöttämään sähköpostiosoitteesi, johon saat linkin sähköpostin vahvistamista ja tunnuksen luonnin jatkamista varten. Vahvistuslinkki on voimassa 24 tuntia.
- Avaa sähköpostiisi saapunut linkki. Valitse toimistolla tunnistautuminen. Sinut ohjataan valitsemaan salasana, jonka tarvitset jatkossa kirjautuessasi asukassivuille.
- Nyt voit siirtyä käyttämään asukassivuja!
Jos unohdit salasanasi, tilaa salasanan vaihtolinkki kirjautumissivulta. Saat salasanan vaihtolinkin sähköpostiisi. Linkki on voimassa 24 tuntia. Salasanassa tulee olla vähintään kymmenen merkkiä, yksi pieni kirjain, yksi iso kirjain, yksi numero ja yksi erikoismerkki. Sivusto ohjaa sinua valitsemaan oikeanlaisen salasanan.
Jos et saa sähköpostin vahvistuksesta viestiä, tarkista, että antamasi sähköpostiosoite oli oikein tai viesti ei mennyt roskapostiin. Jos viestiä ei löydy, yritä hetken kuluttua uudelleen.
Käyttäjätunnuksen vaihtaminen ei ole mahdollista. Jos sähköpostiosoitteesi vaihtuu, rekisteröidy palveluun uudestaan uudella sähköpostiosoitteellasi.
Jos sähköpostin vahvistuksen viesti on vanhentunut, aloita tunnuksen luonti uudestaan.
Saat asukassivujen toiminnot ja sisällöt käyttöösi vasta, kun vuokrasopimuksesi alkaa.
Asukassivujen näkymien toiminnan varmistamiseksi huomioi, että ponnahdusikkunoiden esto ei ole päällä.
Jos huomaat toimimattomuutta asukassivujen näkymissä, kokeile niitä toisella laitteella (esimerkiksi puhelimella tai tabletilla) ja toisella verkkoselaimella (esimerkiksi Google Chromella tai Mozilla Firefoxilla).
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme muissa rekisteröitymisen, kirjautumisen tai asukassivujen käytön ongelmissa.
Vikailmoitukset ja päivystys
Jätä kiireetön vikailmoitus joko kirjautuneena asukassivuillamme tai kirjautumatta verkkolomakkeella. Kun teet vikailmoituksen asukassivuilla, voit seurata ilmoituksesi käsittelyn etenemistä ja myös palata aiempiin vikailmoituksiisi.
Sähköisesti jätetyt vikailmoitukset siirtyvät käsiteltäväksi suoraan kiinteistöhuollolle. Korjaamme ilmoitetut viat mahdollisimman nopeasti. Saat sähköpostiisi tai asukassivuille ilmoituksen korjauksen etenemisestä.
Vikailmoituksen voit tehdä vain siitä kohteesta, jossa asut. Voit liittää ilmoitukseesi kuvan havaitsemastasi viasta.
Huoltohenkilökuntamme on aina yhteydessä asukkaaseen ennen käyntiä asunnossa. Jos vikailmoituksesi hoitaminen vaatii asunnossa käyntiä, vastaathan 09 5767 -alkuisesta numerosta tulevaan huoltohenkilökunnan puheluun.
Ilmoita kiireellistä korjausta vaativista vioista, kuten vesivuodoista, viemäritukoksista ja sähkövioista
- maanantaista perjantaihin kello 9–12 asiakaspalvelun numeroon 09 5767 3000.
- muina aikoina päivystysnumeroon 09 5767 3100.
Toimistoajan ulkopuolella ilmoitetut kiireettömät vikailmoitukset voidaan siirtää hoidettavaksi toimistoaikana.
Jos avaimesi unohtuvat kotiin, voit tilata meiltä maksullisen ovenavauksen. Tilaa ovenavaus
- maanantaista perjantaihin kello 9–12 09 5767 3000
- muina aikoina päivystysnumerosta 09 5767 3100.
Henkilökuntamme tulee avuksesi mahdollisimman pian, työtilanteesta riippuen yleensä viimeistään tunnin kuluttua tilauksesta. Ovenavaus on maksullinen palvelu. Lähetämme ovenavauksesta laskun postitse.
Avaamme oven turvallisuussyistä vain talonkirjaan merkityille asukkaille. Sinun tulee todistaa henkilöllisyytesi esimerkiksi passilla tai muulla kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Huolehdithan, että kaikki asuntosi asukkaat on merkitty talonkirjan asukasluetteloon.
Ota yhteyttä asiakaspalveluumme
- Asukassivuilla voit hoitaa asumiseen liittyvät yhteydenotot vuorokaudenajasta riippumatta.
- Asiakaspalvelumme auttaa sinua asumiseen liittyvissä tilanteissa arkisin myös puhelimitse. Puhelinpalvelumme palvelee maanantaista perjantaihin kello 9–12 numerossa 09 5767 3000.
- Puhelun hinta on oman matkapuhelinliittymäsi operaattorin matkapuhelinmaksu tai lankaverkosta soittaessasi paikallisverkkomaksu. Puhelut nauhoitetaan.
- Jos sinulla ei ole pääsyä asukassivuille siksi, että hoidat asioita valtakirjalla toisen henkilön puolesta, tai hoidat kuolinpesän asioita, voit lähettää meille sähköpostia osoitteeseen asiakaspalvelu@hekaoy.fi. Muussa tapauksessa otathan yhteyttä asukassivujen kautta.
Avaimia ei enää palauteta Hekalle vaan BLC Turva Oy:n toimipisteeseen. Avaimet myös noudetaan BLC Turvan toimipisteestä. Asukkaat saavat irtisanomisen tai vuokrasopimuksen allekirjoituksen yhteydessä kirjalliset ohjeet avainten palautukseen tai noutoon.
BLC Turvan toimipiste sijaitsee osoitteessa Mäkelänkatu 2 (käynti: Vääksyntien ja Teollisuuskadun risteys). Katso BLC Turvan aukioloajat ja yhteystiedot BLC Turvan verkkosivuilta. Avaimet voi palauttaa myös palvelupisteen ollessa suljettuna, ohjeet saat Hekan asiakaspalvelusta.
Katso As Oy -asuntojen asiakaspalvelun yhteystiedot. As Oy -asuntojen asiakaspalvelu palvelee vain As Oy -asuntojen asukkaita.
Hekan As Oy -asunnot ovat yksittäisiä asuntoja asunto-osakeyhtiöissä eri puolilla Helsinkiä.
Asioi asiakaspalvelupisteessämme
Asiakaspalvelupisteemme osoitteessa Viipurinkatu 2 on avoinna ilman ajanvarausta tiistaisin kello 9–15. Ajanvarauksella palvelemme keskiviikkoisin klo 9–12 ja torstaisin klo 12–15. Maanantaisin ja perjantaisin asiakaspalvelupiste on suljettu.
Aika asiakaspalveluun kannattaa varata sellaisissa tilanteissa, joissa käynti toimistolla on välttämätöntä asian hoitamiseksi. Useimmat asiat hoituvat helpoiten asukassivuilla.
Alla olevan ajanvarauspainikkeen kautta pääset varaamaan ajan Hekan asiakaspalvelun sähköisestä kalenterista. Voit varata kalenterista ajan vain asiakaspalveluumme. Isännöinnin tai asumisneuvonnan mahdollisista asiointikäynneistä tulee sopia puhelimitse tai sähköpostitse.
Toimi näin:
- Lue ohjeet.
- Täytä yhteystietosi.
- Valitse käynnin syy.
- Kerro lisätiedot-kohdassa tarkemmin, mitä asiaa olet tulossa asiakaspalveluun hoitamaan, jotta asiakaspalvelija osaa varautua.
- Saat varausvahvistuksen sähköpostiisi, jos olet ilmoittanut sen ajanvarauksen yhteydessä.
- Kirjoita varaamasi aika muistiin.
- Peruuta varattu aika, jos sinulle tulee este. Tee ajan peruutus tai siirto sähköpostivahvistuksessa olevan linkin kautta tai soittamalla asiakaspalveluun.
Jos asut As Oy -asunnossa, varaa aika asiakaspalveluun sähköpostitse tai puhelimitse As Oy -asuntojen asiakaspalvelusta.
Asiakaspalvelupisteemme sijaitsee Alppilassa osoitteessa Viipurinkatu 2. Vierailijoiden sisäänkäynti on Viipurinkadun ja Sturenkadun kulmassa.
Asiakaspalvelupisteeseen pääsee helposti muun muassa busseilla 500 ja 510 (pysäkki: Sturenkatu). Myös raitiovaunut 3 (pysäkki: Alppila) ja 9 (pysäkki: Sturenkatu) tulevat lähelle. Viipurinkadulle on noin 10–15 minuutin kävelymatka Triplasta ja Sörnäisten metroasemalta.
Katso reitti asiakaspalvelupisteeseemme HSL:n reittioppaasta.
Viipurinkadulla ei ole asiakaspysäköintiä. Läheisin suurempi parkkipaikka löytyy Linnanmäen parkkipaikalta.
Asiakaspalvelupiste sijaitsee rakennuksen ensimmäisessä kerroksessa. Asiakaspalveluun pääsee sisään hissien jälkeisestä ovesta. Kun saavut asiakaspalvelupisteeseen, ilmoittaudu vastaanottotiskillä.
Toisen puolesta asiointi valtakirjalla
Valtakirjalla voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan omia vuokrasuhdeasioitasi.
Valtakirjalla voit valtuuttaa toisen henkilön hoitamaan omia asioitasi. Voit käyttää valtakirjaa, kun et itse kykene jostain syystä hoitamaan vuokrasuhteeseen liittyviä asioitasi.
Valtuutuksen voit tehdä valtakirjalomakkeessa yleisvaltuutuksella, jonka perusteella toinen henkilö voi hoitaa kaikkia vuokrasuhteeseesi liittyviä asioita.
Voit tehdä valtuutuksen myös yksittäisten toimenpiteiden tekemiseksi. Kertaluonteinen valtuuttaminen voi tulla kyseeseen, kun haluat, että toinen henkilö esimerkiksi irtisanoo vuokrasopimuksen, autopaikan tai saunavuoron, palauttaa tai hakee asunnon avaimet tai vaikkapa hakee lupaa omatoimiremontin tekemiseen puolestasi. Toinen henkilö voi myös pyytää tietoja vuokrasopimukseesi liittyvistä asioista ja maksuista valtakirjan esitettyään.
Lisäksi voit valtakirjalla valtuuttaa toisen henkilön siirtämään vuokraoikeutesi asunnossa asuvalle perheenjäsenellesi. Vuokralaisen kuollessa valtakirjaa käytetään, kun kuolinpesän osakkaat valtuuttavat tietyn henkilön edustamaan kuolinpesää.
Jos valtakirjalomakkeessa ei ole sinulle sopivaa valtuutusvaihtoehtoa, voit valtuuttaa toisen henkilön omin sanoin kirjoitetulla valtuutuksella valtakirjalomakkeen avoimessa kohdassa.
Ilmoita valtuutuksesta alla olevalla valtakirjalomakkeella. Täytä valtakirja ja toimita se asiakaspalveluumme tai anna valtakirja henkilölle, joka asioi puolestasi. Valtuutettu voi toimittaa valtakirjan myös salatulla sähköpostilla.