Hekas invånare är huvudsakligen nöjda med sina hem – den totala nöjdheten minskade ändå
Vi utredde våra invånares nöjdhet med Heka genom en enkät i september 2024. Enkäten skickades till 20 000 Heka-invånare. Enkätens resultat används för att utveckla boendetjänsterna.
Enkäten visar att invånarna är nöjda i synnerhet med den egna bostaden. Nöjdheten med bostadens läge fick vitsordet 4,06 på skalan 1–5 (1 = dåligt, 5 = utmärkt), bostadens storlek 3,92 och bostadens allmänna skick 3,34.
Dessutom var invånarna huvudsakligen nöjda med fastighetsskötarnas och städarnas yrkesskicklighet, trots att vitsorden var sämre än förra året. Fastighetsskötarnas yrkesskicklighet fick vitsordet 3,39 (2023: 3,71) och städarnas 3,32 (2023: 3,63).
Den totala nöjdheten med Heka som hyresvärd minskade inom alla delområden i enkäten.
Missnöjdheten ökade särskilt i fråga om fastighetsförvaltning samt fastighetsskötsel och reparationer. Fastighetsförvaltningen fick vitsordet 2,89 (2023: 3,33). Fastighetsskötseln och reparationerna fick vitsordet 3,13 (2023: 3,42).
Även nöjdheten med ärendehantering hos Heka minskade: Invånarna är mer missnöjda än tidigare med kommunikationen om det egna bostadshuset (3,05) och Hekas webbplats (3,17). Dessutom var invånarna missnöjda med telefontjänstens öppettider (2,73).
NPS-talet, som mäter invånarnas villighet att rekommendera Heka, var -12, vilket är lägre än under tidigare år (2023: -1).
”Detta var det första året som Heka arbetat med den nya organisationsmodellen efter att områdeskontoren stängdes. Under året har vi finslipat vår praxis och vi utvecklar vår verksamhet fortfarande så att den motsvarar invånarnas behov. De stora ändringarna i verksamheten inom Hekas organisation samt hyreshöjningarna återspeglas säkert i årets resultat”, berättar kundrelationsdirektör Päivi Jokinen.
Över 5 000 invånare svarade på enkäten
Vår årliga invånarenkät besvarades av 5 402 invånare i september 2024. Enkäten skickades slumpmässigt till 20 000 invånare som en webbenkät. Enkäten besvarades av betydligt fler invånare än i fjol, då enkäten besvarades av 3 500 invånare. Enkätens svarsprocent i år var 27.
Enkäten genomfördes av den opartiska forskningsbyrån Roidu Oy, som också statistikförde och rapporterade svaren.
I år förnyades invånarenkäten så att den var mer omfattande än tidigare. Genom enkätundersökningen utreddes Heka-invånarnas nöjdhet med ärendehantering, fastighetsförvaltning, fastighetsskötsel och reparationer, renhet, miljöfrågor, bostaden och bostadshuset samt boendekommittén.
Vi använder enkätens resultat för att utveckla boendetjänsterna.