Hekas As Oy bostäder (bostäder i bostadsaktiebolagen)
Hekas As Oy bostäder finns i bostadsaktiebolag på olika håll i Helsingfors.
Heka ansvarar inte för bostädernas disponenttjänster eller produktionen av underhålls- och städtjänster, utan dessa tjänster ordnas av det husbolag där bostaden finns.
Bostäderna tillhörde tidigare Helsingin Asuntohankinta Oy Ab.
- E-postadress: asiakaspalvelu.asoyasunnot@hekaoy.fi
- Kundtjänstens telefonnummer: 09 5767 4000. Telefontjänsten är tillgänglig måndag till fredag kl. 9–12.
- Kundtjänstkontor: Kundtjänsten på Viborgsgatan 2 betjänar tisdagar kl. 9–15 utan tidsbokning. Med tidsbokning betjänar vi onsdagar kl. 9–12 och torsdagar kl. 12–15. Du kan boka tid till kundtjänsten per telefon eller e-post. Kundtjänsten är stängd måndagar och fredagar.
Kom överens om ett besök i bostaden med Hekas kundtjänst för As Oy bostäder. När du har godkänt erbjudandet, kom överens om undertecknande av hyresavtalet genom kundtjänsten. Avtala på förhand om när du ska hämta nycklarna och flytta in. Hämta nycklarna till bostaden från kundtjänsten på inflyttningsdagen.
Bilplatsreserveringar och hämtning av nycklar för bilplats, bokningar av bastutider och flyttanmälningar görs hos husbolagets disponentbyrå.
Tjänster som anknyter till boendet men inte ingår i hyran betalas separat av användaren.
Betala hyra till Hekas bankkonto med kontonummer FI08 1426 3000 1083 71 månadsvis senast den fjärde dagen i varje månad.
Om du vill betala din hyra med e-faktura eller som direktbetalning välj Helsingfors stads bostäder Ab som fakturerare.
För betalningen av hyran och andra eventuella upprepade betalningar skickar vi varje år i december ut anvisningar för betalning av nästa års hyra.
Följ de ordningsregler som gäller i det husbolag där din bostad finns.
Lämna en felanmälan enligt anvisningarna i ansvarsfördelningstabellen.
Alla fel i bostaden ska genast anmälas till Heka. Underhåll och reparationer inne i bostäderna sköts av Heka.
Felanmälningar som gäller bostaden ska göras till Heka. Du kan göra en felanmälan som gäller bostaden genom att skicka e-post till asiakaspalvelu.asoyasunnot@hekaoy.fi eller ringa 09 5767 4000.
Om du upptäcker ett fel i fastigheten utanför din bostad ska du i första hand kontakta husbolagets fastighetsskötare.
I brådskande fall kan du kontakta husbolagets jour, vars kontaktuppgifter finns på bostadshusets anslagstavla.
Du kan säga upp ditt hyresavtal genom att lämna in uppsägningsanmälan till kundtjänsten per e-post till asiakaspalvelu.asoyasunnot@hekaoy.fi, per post eller personligen till kundtjänsten.
Om du inte använder uppsägningsblanketten som tillhandahålls av Heka kan du skicka ett meddelande om uppsägning till Heka via e-post till asiakaspalvelu.asoyasunnot@hekaoy.fi. Vänligen ange följande i ditt e-postmeddelande så att behandlingen av uppsägningen går smidigt:
- Sätt en tydlig rubrik på e-posten, nämn ”Uppsägning” redan i rubriken.
- Berätta att du säger upp avtalet.
- Ange din adress.
- Ange datumet när avtalet upphör.
- Ange ditt namn och dina kontaktuppgifter.
Se till att du får en bekräftelse på att din uppsägning har emottagits samt instruktioner om återlämnande av nycklar, utflyttningsstädning och inspektion av bostaden.
Om du använder en bil- eller mopedplats, bastutid eller tvättstugetid, ska du säga upp dem till disponentbyrån eller underhållsbolaget du ingått avtalet med, och komma överens med dem om återlämnande av nycklarna, de returneras inte till Heka.
Ansvarsfördelningstabell för bostäderna Hekas As Oy bostäder
I ansvarsfördelningstabellen nedan ser du vilka delar av bostaden samt underhålls- och reparationsuppgifter som hör till bostadsbolagets ansvar, vilka som Heka ansvarar för och vilka delar och uppgifter som invånaren ansvarar för. Även ansvaret för underhålls- och reparationskostnader fördelas enligt tabellen.
Som hyresgäst har du en skyldighet att ta hand om hela bostaden och alla utrymmen som hör till den, såsom förrådet och balkongen eller gården som hör till bostaden.
Du måste också omedelbart anmäla skador på bostaden till Heka samt fel och brister, vars reparation Heka ansvarar för. Du är skyldig att ersätta sådant som söndrats och andra skador som du orsakat avsiktligen eller genom ditt vårdslösa agerande, även om den skadade delen av bostaden hör till Hekas underhålls- och reparationsansvar.
Vi tar ut en avgift enligt prislistan för skadeersättning för reparationskostnaden av dylika skador. Som huvudhyresgäst ansvarar du även för skador som orsakas av dina familjemedlemmar, underhyresgäster och gäster.
Den här ansvarsfördelningstabellen gäller endast Hekas As Oy bostäder. För ansvaret i vanliga Heka-bostäder följs Hekas ansvarsfördelningstabell.
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Yttertak | x | ||
Översta bjälklag, bottenbjälklag, mellanbotten | x | ||
Yttervägg, väggar, pelare och bjälkar | x | ||
Väggar: på insidan bland annat målning | x | ||
Balkonger (ytterväggar och yttersidor) | x | ||
Balkonger (renhållning) | x | ||
Värme- och vattenisolering | x |
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Lägenhetens ytterdörr, balkongens yttersta dörr | x | ||
Lägenhetens mellandörr, balkongens inre dörr | x | ||
Brevinkast, ytterdörrens namnskylt och dörrklocka | x | ||
Extra nycklar | x | ||
Dörröga, säkerhetslås | x | ||
Tätning av innerdörr till lägenhetens balkong | x | ||
Smörjning av gångjärn och lås på lägenhetens dörrar | x |
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Fönsterbågar och -karmar: underhåll | x | ||
Tätning av fönster | x | ||
Fönsterglas: tvätt och skötsel | x | ||
Persienner: underhåll och rengöring | x | ||
Gardinfästen | x | ||
Smörjning av fönsterspärr | x | ||
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Skåp och skrubbar: målning/reparation | x | ||
Gardinstång | x | ||
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Badkar och tvättställ | x | ||
Vattenkranar | x | ||
Toalettens spolanordning (vattenbehållare) | x | ||
Toalettstol | x | ||
Tvättmaskinens vattenkran och blandare | x | ||
Tvättmaskinens vattenslang, inklusive anslutning och delar | x | ||
En årlig ordentlig inspektion av slangar och anslutningar | x | ||
Vatten- och avloppsrör | x | ||
Vattenlås och golvbrunnar: reparation och förnyelse | x | ||
Vattenarmaturer och golvbrunnar: rengöring | x | ||
Tvättställens vattenlås: rengöring | x | ||
Duschdraperier, tvättställets proppar | x | ||
Rumstemperaturens grundjustering | x | ||
Värmeelementens ventiler | x |
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Ventilationens grundjustering | x | ||
Rengöring av ventilationskanaler och rökkanaler | x | ||
Utloppsventiler: reparation och förnyelse | x | ||
Utloppsventiler: rengöring | x | ||
Filter för ventilationen: rengöring (även spiskupa) | x |
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Strömdistributionscentral (proppskåp) | x | ||
Strömbrytare och eluttag | x | ||
Säkring, ljusrör och lampor | x | ||
Kylskåp, frys | x | ||
Spis, gasspis och ugn | x | ||
Tvättmaskiner | x | ||
Bastuaggregat | x | ||
Byte av stenar i aggregat | x | ||
Rengöring och avfrostning av kylskåp och frys | x | ||
Rengöring av spis och ugnens lampa | x | ||
Brandvarnare och dess batterier | x | ||
Månatlig testning av brandvarnaren | x | ||
Testning av jordfelsbrytare | x | ||
Antenn- och dataanslutningskablar, skarvsladdar | x | ||
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Reparation av förrådsutrymmen | x | ||
Städning av förrådet som hör till lägenheten | x | ||
Värmeuttag för bilar | x | ||
Namnskyltar och informationsskyltar | x | ||
Gårdsområden: gräsmatta, gränsstaket, gårdstak | x | ||
Gårdsområde som är avgränsat till bostaden: gårdsterrassens renhållning och prydlighet | x | ||
Skötsel av planteringar och gräsmatta | x |
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Telefonnät, allmän kabeldragning | x | ||
Fasta uttag för datakommunikation och telefon | x |
Bostadsbolag | Heka | Boende | |
---|---|---|---|
Centralantennanordningar | x | ||
Antennuttag | x | ||
Uttagens täcklock | x |