Vattenavgifter och vattenförbrukning
I hus med bostadsspecifika vattenmätare och fakturering enligt förbrukningen betalar den boende för vattnet enligt den verkliga förbrukningen. Då ingen bostadsspecifik vattenmätare finns ingår vattnet i hyran.
Vattenavgifter
När vattnet ingår i hyran
För närvarande ingår vattnet i hyran i största delen av våra hus, det vill säga att användningen av vatten har räknats in i hyran i hyresbestämningen. Detta innebär att hyran i dessa hus är något högre än vad den skulle vara om vattnet fakturerades separat. Den boende använder alltså inte vatten avgiftsfritt utan betalar för det i samband med hyran enligt den genomsnittliga förbrukningen.
När vattnet faktureras enligt den verkliga förbrukningen
I ungefär var fjärde av Hekas hus betalar de boende för vatten enligt den verkliga förbrukningen. För tillfället faktureras vattenförbrukningen antingen månadsvis baserat på din faktiska förbrukning eller var tredje månad med förskottsbetalningar.
- Pris för kallt vatten 3,57 €/m³
- Pris för varm vatten 8,49 €/m³
- Pris för kallt vatten 4,16 €/m³
- Pris för varm vatten 9,98 €/m³
Månatlig vattenfakturering
Du kommer att få en separat vattenfakturering enligt din faktiska förbrukning varje månad. Vi har skickat ytterligare information om vattenfakturering till alla hyresgäster som omfattas av månatlig vattenfakturering i december 2023.
Vattnet som förbrukas i januari faktureras i februari och fakturan förfaller i mars.
Observera att i januari 2024 skickas en vattenfaktura till dig för perioden oktober–december 2023. Om du får en kreditfaktura för vatten och inte har några skulder kan du dra av gottgörelsen från nästa månads hyra.
Om du använder direktbetalning och inte har några skulder kan du begära återbetalning av kreditfakturan via boendesidan. Kontrollera samtidigt att dina bankuppgifter är aktuella.
Förskottsfakturering av vatten är 15 euro i månaden per invånare
Vid vattenfakturering som grundar sig på konsumtion används förskottfakturering. Till hyresräkningen läggs till en förskottsfaktura av vatten på 15 €/person/månad enligt antalet boende i boenderegistret. Till exempel för en familj med fyra personer är den månatliga förskottsfakturan 4 x 15 euro, sammanlagt 60 euro.
Förskottsfakturan för vatten fastställs enligt antal boende i boenderegistret. Om antalet boende i hushållet ändras, till exempel om någon i hushållet flyttar ut eller ett barn föds i familjen, anmäl ändringen på Hekas boendesida.
Om ett minderårigt barn som är folkbokfört i bostaden bor i bostaden endast en del av tiden, till exempel varannan vecka, kan vattenförskottet halveras för barn. Begär halvering av vattenförskottet, till exempel via boendesidorna.
Vattenförskotten kan inte avbrytas, till exempel under en semester eller annan längre frånvaro från hemmet.
Utjämningen görs var tredje månad
Var tredje månad skickar vi en utjämningsfaktura där vi beaktar den månatliga förskottsbetalningen. Faktureringsrytmen är följande:
- vattenförbrukningen under januari–mars faktureras i april
- vattenförbrukningen under april–juni faktureras i juli
- vattenförbrukningen under juli–september faktureras i oktober
- vattenförbrukningen under oktober–december faktureras i januari.
Återbetalning av vattenförskott
Om vattenförbrukningen under faktureringsperioden är mindre än det betalda vattenförskottet återbetalas skillnaden till den boende.
- Om du inte har någon hyresskuld eller annan skuld till Heka kan du dra av återbetalningen från din följande månads hyra.
- Om du har hyresskuld eller annan skuld vid faktureringstillfället kommer vi att överföra återbetalningen av förskottsbetalningen för att täcka den.
- Om du inte drar av återbetalningen från din hyra själv kan du begära en återbetalning av överloppsbetalningen till ditt konto när det totala återbetalningsbeloppet överstiger 10 euro.
Om vattenförbrukningen under faktureringsperioden är högre än vattenförskottet fakturerar vi den obetalda delen var tredje månad med en så kallad kompensationsfaktura, med andra ord i vattenfakturan.
Du kan dra av det belopp som ska återbetalas från nästa månads hyra om du inte har hyresskuld eller annan skuld till Heka.
Om kreditfakturans belopp inte automatiskt har minskat beloppet för följande månads e-faktura, dra av ersättningsandelen från det hyresbelopp du vanligtvis betalar i nätbanken.
Om du månatligen själv betalar hyran i nätbanken, dra av ersättningen från det totala belopp du vanligtvis betalar.
På din begäran kan vi återbetala en ersättning på mer än 10 euro till ditt konto. Vänligen meddela oss ditt kontonummer på boendesidorna (Inställningar – Min information) och skicka in en begäran om återbetalning av förskottsavgift (Meddelanden – Nytt meddelande). Pengarna kommer att återbetalas inom ungefär en vecka om dina bankkontouppgifter hos Heka är korrekta.
Vi betalar ingen ränta på ersättningen.
Vattenförbrukning
Även om priset per liter vatten är litet är vattenförbrukningen en betydande kostnadspost på årsbasis, vilket också påverkar Hekas hyror. Den energi som används för att värma upp kallt vatten kostar också pengar. Minskning av vattenförbrukningen och användning av kallt vatten i stället för varmt vatten minskar kostnaderna för vattenförbrukning.
Den genomsnittliga Heka-boende förbrukar cirka 150 liter ledningsvatten per dag. I nuläget krävs det 60 liter för att tvätta sig, 40 liter för att spola toaletten, 35 liter i köket och 20 liter för tvättning per dag. Du kan följa upp den genomsnittliga vattenförbrukningen i ditt bostadshus på ditt bostadshus sida eller på boendesidorna.
Så här kan du spara vatten:
- En snabb dusch sparar både pengar och miljö. Förutom vatten sparas uppvärmningsenergi.
- Stäng av kranen när du applicerar tvål och schampo.
- Låt inte vattnet rinna i onödan heller vid tvättstället. Stäng av kranen när du borstar tänderna, tvålar händerna eller rakar med rakhyvel.
- Tvätta fulla tvätt- och diskmaskiner. Diskmaskinen förbrukar mindre vatten än handdiskning. Om du handdiskar, använd diskhon i stället för att diska under rinnande vatten.
- Vattning av balkong- och trädgårdsväxter bör göras under en molnig dag, tidigt på morgonen eller först vid solnedgången, så att vatten avdunstar i luften så lite som möjligt. Häll vatten direkt på myllan vid växtens bas för att rikta vattnet direkt till rotsystemet. Använd krukor med underbevattning på balkongen.
Gör en felanmälan om en läckande kran och läckande vattenarmaturer så fort du upptäcker en läcka. En läckande kran kan förbruka upp till hundratals liter vatten per månad.
Särskilt toalettstolar är vanliga källor till vattenläckor. För att kontrollera om toalettstolen läcker, placera en bit toalettpapper på baksidan av stolen. Om stolen inte läcker stannar papperet på plats, men om den läcker blir papperet vått och glider ner.
Underhålls- och reparationsarbeten som utförs på fastigheten eller i områdets vattenledningsnät kan avbryta vattendistributionen. Underhålls- och reparationsarbeten på värmedistributionen kan avbryta tillförseln av varmt vatten. Om vatten inte kommer ur kranen och vattenavbrottet inte har meddelats i förväg, gör följande:
- Kontrollera boendesidorna för att se om det finns information om vattenavbrottet och instruktioner för avbrottet.
- För distribution av kallt vatten ansvarar Helsingforsregionens miljötjänster (HRM). Kontrollera HRM:s webbplats för att se om det finns ett avbrott i distributionen av kallt vatten i ditt område. Där kan du också se var ett eventuellt tillfälligt vattendistributionsställe finns.
- Om det kommer kallt vatten ur kranen men inte varmt beror det troligen på en störning i värmedistributionen. Vänta tills avbrottet är över.